وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

دوره پیش گشایش اولین مرحله بازار آتی است که متاسفانه اکثر فعالان این بازار اطلاعات کاملی از این مرحله ندارند و گاهی بعضی از فعالین بازار ترجیح می‌دهند به دلیل ابهاماتی که در این مورد دارند اصلا در مرحله پیش گشایش شرکت نکنند.

  به طور قطع رصد مرحله پیش گشایش سودمند بوده و در بعضی اوقات شرکت در این مرحله می‌تواند به نفع مشتری باشد. توجه به این نکته ضروری است که برای سفارش‌گذاری در این مرحله باید به مفهوم پیش گشایش و قوانین و محدودیت‌های  سفارش‌گذاری در این مرحله مسلط باشیم. لذا در ادامه توضیحاتی پیرامون مرحله پیش گشایش بازار آتی در قالب چند سوال اصلی بیان خواهد شد.

 هدف از دوره پیش گشایش چیست؟

پاسخ به این سوال که “چرا نیم ساعت اول بازار آتی با پیش گشایش شروع می‌شود؟”، در واقع هدف این مرحله از بازار را مشخص خواهد کرد. هدف از شروع روزانه بازار آتی با مرحله پیش گشایش ایجاد ساز و کاری برای کشف قیمت است. یعنی هدف این مرحله آن است که خریداران و فروشندگان با توجه به انتظارات از اخبار و تحولات روز جاری اقدام به وارد کردن سفارشات خود در سیستم ‌کنند و از این طریق کشف قیمت انجام گیرد.  

 چنانچه فرایند پیش گشایش هر روز به درستی انجام گیرد و اختلالی در آن بوجود نیاید پس از گذشت مدتی مانند همه بورس های جهانی مرحله کشف قیمت بازار آتی به عنوان مرجعی معتبر می‌تواند بر معاملات سکه نقدی نیز تاثیر گذاشته و قیمت سکه نقدی را تحت تاثیر قرار دهد. بازار آتی به دلیل مزیت های فراوانی از جمله سرعت بیشتر  در دسترسی به اخبار و تحلیل‌ها نسبت به بازار نقدی  این قابلیت را دارد که به مرجعی معتبر برای قیمت گذاری سکه نقدی تبدیل شود. بازار آتی زمانی به چنین جایگاهی دست پیدا خواهد کرد که همه مراحل بازار و علی الخصوص مرحله پیش گشایش از سفارشات ساختگی و دستکاری بازار در امان نگه داشته شود. حراست از کارایی بازار آتی بر عهده نهاد ناظر و بازرسی بورس کالا است و این مهم امکان پذیر نمی‌شود مگر با همکاری همه مشتریان و کارگزاران.

ویژگی های دوره پیش گشایش

•  این مرحله از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۰:۲۹:۵۹ است.

•  در این دوره مشتریان تنها می‌توانند سفارشات خود را وارد سامانه معاملاتی کرده و آن‌ها را ویرایش و حذف کنند

•  در این مرحله معامله‌ای انجام نمی‌شود.

•  پایان دوره پیش گشایش، گشایش یا مچینگ نام دارد.

نحوه سفارش گذاشتن در دوره پیش گشایش

همانطور که گفتیم هدف دوره پیش‌گشایش کشف قیمت و محک زنی خریدار و فروشنده است. برای تحقق این هدف و اجرای صحیح فرایند کشف قیمت، سفارش گذاشتن در دوره پیش گشایش تابع مقررات و محدودیت هایی است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. از ابتدای راه اندازی دوره پیش گشایش همیشه مشتریان با یک سوال اساسی در مورد پیش گشایش روبرو بوده اند که کمتر به آن پرداخته شده است. پرسش مزبور این است که:

حال که در دوره پیش گشایش از نظر عملی می‌توان در همه قیمت‌های بازه نوسان روزانه (۵%+ تا ۵%-) سفارش خرید و فروش  ثبت کرده و در هر لحظه دلخواه حذف نمود، آیا محدودیت و قانونی  برای این قبیل کارها وجود دارد؟ اگر محدودیتی اعمال می‌شود دلیل آن چیست؟

پاسخ این سوال مثبت است. محدودیت‌های زیادی از لحاظ قانونی وجود دارد و صرف اینکه سیستم هر سفارشی را قبول کند مجوز گذاشتن هر سفارشی نیست. دوره پیش‌گشایش طراحی شده تا با مشارکت فعالین بازار و  نمایش انتظارات واقعی آن‌ها  قیمت روزانه سررسیدهای آتی کشف گردد. بنابراین طبیعی است که ناظر بازار و بازرسان بورس کالا با گذاشتن سفارشاتی که موید انتظارات واقعی افراد از بازار نباشد برخورد کنند.

سفارشاتی که با هدف اصلی  دوره پیش‌گشایش منافات دارد و بورس با آن‌ها برخورد می‌کند، به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

•  مشتریانی که قصد دارند با نحوه سفارش گذاشتن خود روند قیمتی مد نظرشان را به بازار القا کنند و یا سفارش های سرخط را مدام ثبت و حذف نمایند و یا به یکباره حذف نمایند، این قبیل کارها مصداق بارز بازارسازی بوده و جرم محسوب می‌شود. به مصادیق و مجازات های بازار سازی در این مطالب پرداخته خواهد شد.

•  مشتریانی که قصد دارند حتما در مرحله پیش گشایش سفارش خود را به قیمت مچینگ انجام دهند؛ لذا سفارشی با قیمت‌های بسیار پایین تر و یا بالاتر از سرخط (خرید یا فروش) وارد سیستم می‌کنند.

این کار نیز به طور قانونی مجاز نیست. برای جلوگیری از مختل شدن فرایند کشف قیمت و  قرار نگرفتن در  مظان اتهام بازارسازی، شایسته است که این افراد سفارش خود را ثانیه‌های آخر مرحله پیش گشایش وارد سامانه کنند و یا اینکه معامله مورد نظر خود را پس از کشف قیمت و به قیمت‌های سرخط انجام دهند. حتی می‌توانند وارد رقابتی سالم شده و در قیمت‌های سرخط  با  تفاوت متعارف  نسبت به سفارش‌های طرف مقابل به رقابت بپردازند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۴
حسن حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی