وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

شرکت مجتمع معادن مس تکنار (سهامی عام) در اواخر سال 1384 با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال تأسیس و در تاریخ 6/11/1384 در اداره ثبت شرکت های مشهد با شماره 25780 به ثبت رسید.

مجموعه معادن مس تکنار یکی از غنی ترین معادن پلی متال کشور (حاوی عناصری مانند مس ، سرب ، روی ، مولیبدن و… ) میباشد که در استان خراسان رضوی و در 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان بردسکن واقع شده است. وجود واحد تغلیظ به روش فلوتاسیون با ظرفیت خوراک دهی 300 تن در روز و همچنین واحد تغلیظ به روش لیچینگ با ظرفیت 50 هزار تن در سال  امکان تولید بیش از 20 تن کنسانتره در روز را برای شرکت مجتمع معادن مس تکنار فراهم آورده است. فعالیت اصلی این شرکت تولید کنسانتره مس به روش فلوتاسیون و لیچینگ از مجموعه معادن مس تکنار میباشد . 



این مجموعه معادن شامل 5 فاز است . ارزشگذاری واقعی این معدن تا تکمیل مطالعات زمین شناسی و تخمین دقیق تر از موجودی معدن وهمچنین به دلیل اخبار منتشر شده مبنی بر وجود رگه هایی از فلزات دیگر من جمله فلزات گرانبها چون طلا و نقره امکان پذیر نیست ، در حال حاضر و در زمان این نوشتار ارزش این شرکت در بورس به رقم ناچیز حدود 33 میلیارد تومان معامله می شود که برای وسعت و عظمت این پروژه و دارایی های آن بسیار اندک به نظر می رسد شرکت شامل 60 میلیون برگه سهم به ارزش اسمی 1000 ریال می باشد ، افزایش سرمایه نماد تکنار طی بیانات مدیران شرکت و امور سهام آن ونیز نوشته های ثبت شده در سایت اصلی شرکت قطعی به نظر می رسد لذا درصد آن هنوز مشخص نشده .

طرح توسعه این شرکت مراحل اجرایی را طی می کند و سال 97 شاهد تاثیرگذای مراحل ابتدایی آن خواهیم بود و صورت های مالی شرکت را به نحو موثری تغییر خواهد داد و تامین مالی از طریق افزایش سرمایه نیز توان مضاعف برای خرید و نصب دستگاه های جدید را میسر خواهد ساخت .

افزایش نرخ جهانی مس و افق روشن قیمت این فلز برای آینده با توجه به نیازها و تکنولوژی های جدید باعث شده تا همچنان کانون توجه سرمایه گذاران باشد .

تولید مجتمع معادن مس تکناربا توجه به طرح توسعه در سال 96 کم بوده و توجه شرکت بیشتر معطوف به راه اندازی و نصب خطوط جدید و دستگاههای تغلیظ و بالمیل جدید بود که میزان تولید روزانه شرکت را در سال آینده با رشد بالایی همراه خواهد ساخت ، با این وجود میزان موجودی شرکت که حدود 256 تن کنسانتره مس فلو تاسیون برای 3 ماهه آخر سال 96 است می تواند با عنایت به رشد نرخ های جهانی در صورت فروش ، میزان زیان 239 ریال تا گزارش 9 ماهه را بسیار کاهش دهد و حتی امکان تبدیل به سود اندک را دارد.

اما آنچه بیشتر مورد توجه است میزان افزایش تولید با نصب بالمیل جدید و همچنین تکمیل تدریجی طرح های توسعه و از طرف دیگر خرید چندین کامیون و برنامه ریزی جهت عدم نیاز به پیمانکار برای استخراج و حمل خاک از معدن می باشد که به شدت قادر خواهد بود هزینه های بالای شرکت را کاهش دهد .

افزایش نرخ جهانی مس و ارزش داخلی دلار از سوی دیگر توان سودسازی بالا برای این شرکت را امکان پذیر می سازد ، در عین حال باید در نظر داشت که این شرکت نوپا و جوان می باشد که در حال تکمیل چرخه تولید خود می باشد و معادن تازه تاسیس به تدریج توان سودسازی خود را بالا می برند ، با توجه به حضور این شرکت در بورس تهران ، شفافیت اطلاعاتی باعث کاهش تخلفات در مبلغ فروش مس استخراج شده و کنسانتره و سایر تولیدات خواهد بود .

تخمین سود با توجه به مشخص نبودن جنبه های مختلف و واقعی طرح توسعه امکان پذیر نمی باشد چون این شرکت پلی متال همزمان اقدام به فروش روی و مس نیز می کند و در آینده در صورت به صرفه بودن و عیار مناسب امکان استحصال فلزات دیگر را نیز خواهد داشت ولی آنچه که برای شرکت مفروض واقع بینانه است امکان کسب سود های 3 رقمی در سال های آینده با سرمایه فعلی و با طرح توسعه در حوزه فقط فلز مس می باشد با ارائه گزارش هیات مدیره برای سال 96 و تکمیل بخش های مهمی از طرح توسعه مجتمع امکان تحلیل سود برای ما و سایر سهامداران امکان پذیر خواهد بود .

توصیه نویسنده : سرمایه گذاری در این شرکت با توجه به تمام موارد گفته شده در بالا و ماده تولیدی آن و آتیه جهانی برای نرخ مس موجه و با ریسک پایین عنوان می گردد . شرکت های با سرمایه پایین و تازه تاسیس با عنایت به تکمیل فرایندهای تولیدی و همچنین اهرم بالا و با افزایش در تولید شرکت با احتساب نسبت فروش به سرمایه شرکت که رقم بالایی خواهد بود همواره پی بر ای بالایی به خود می گیرد . 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۵
حسن حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی