وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

انس طلای جهانی در مرداد ماه 96 نمودار نوسانی در بازه بین 1243 و 1300 دلاری را برای خود ترسیم کرد ، روز اول مرداد ماه 96 مصادف با 24 ماه ژولای 2017 نرخ 1255.24 دلاری را ثبت کرد ، و در ادامه در پایین ترین قیمت ، کف 1243.69  و قله 1300.85 را روی نمودار ساخت و روز سه شنبه 31 مرداد مصادف با 22  ماه آگوست با نرخ 1285.84 دلار به کار خود پایان داد . در ماه گذشته شمسی انس جهانی طلا شاهد رشد تقریبی 2.4 % نسبت به اول ماه بود .

مختصری از آنچه رخ داده :

در ماهی که گذشت شاهد نوسانات زیادی در طلای جهانی بودیم تنش های سیاسی داخلی و خارجی ایالات متحده بیشترین تاثیر را بر روی روند فلز زرد داشتند .

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تنش و هرج و مرج در دولت ترامپ و ادامه تحقیقات درباره تبانی احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه می تواند موجب افت بیشتر ارزش دلار آمریکا شود.آدام باتن تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه فارکس لایو تاکید کرد: بی ثباتی سیاسی بیشتر به نفع قیمت طلا خواهد بود چرا که فشار زیادی را بر دلار آمریکا وارد خواهد کرد. مسیر قیمت طلا در کوتاه مدت به شدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار و تحولات سیاسی آمریکا خواهد بود. بیل باروش تحلیلگر برجسته موسسه آی آی تریدر نیز گفت: ارزش دلار آمریکا احتمالا در کوتاه مدت با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.

از دیگر سو رهبران جمهوریخواه سنای آمریکا نتوانستند به قول خود برای پایان دادن به برنامه بهداشت و سلامت موسوم به اوباماکر عمل کنند.این مساله موجب شده است تا نگرانی های زیادی نسبت به توانایی دولت ترامپ برای اجرای سیاست های مالی طی ماه های آینده به وجود آید. ترامپ قول داده است تا مالیات ها را کاهش داده و میلیاردها دلار در زیرساخت های اقتصادی سرمایه گذاری کند. در حالی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا لایحه اعمال تحریم های جدید علیه روسیه ایران و کره شمالی را تصویب کرده است، روسیه نیز هشدار داد که اقدامات تلافی جویانه ای را علیه واشنگتن اتخاذ خواهد کرد.

در بعد روابط بین الملل ایالات متحده ، تشدید تنش بین آمریکا و کره شمالی، شاخص سهام در بازار آمریکا را با کاهش روبرو کرد ولی ارزش اوراق قرضه و قیمت طلا در بازارهای بین المللی با افزایش همراه شد . همزمان رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در سخنانی تاکید کرد: واشنگتن به دنبال تغییر رژیم سیاسی در کره شمالی نیست و ترجیح می دهد تا با دولت پیونگ یانگ مذاکره کند ولی آمریکا هرگز نمی تواند کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته ای قبول کند.

و اما در سه حوزه مهم اقتصاد جهانی یعنی جنوب شرق آسیا ، اروپا و آمریکا مطالب زیر قابل تامل خواهد بود

 جنوب شرق آسیا :

تازه ترین آمارهای اقتصادی چین نشان می دهد که صادرات و واردات این کشور طی ماه جولای کمتر از انتظارات اولیه با افزایش روبرو شده است. این مساله نگرانی ها نسبت به کاهش تقاضای جهانی و رشد اقتصادی چین را بیشتر کرده است. بانک های مرکزی بزرگ جهان قصد دارند طی ماه های آینده سیاست های انبساطی و محرک پولی را متوقف کنند و این مساله می تواند تاثیر منفی زیادی بر روند رشد و رونق اقتصادی داشته باشد.

اتحادیه اروپا :

صندوق بین المللی پول اعلام کرد: در حالی که پیش بینی می شود نرخ تورم منطقه یورو پایین تر از اهداف تعیین شده طی ماه های آینده باشد، بانک مرکزی اروپا باید همچنان اجرای سیاست های انبساطی پولی را در اولویت قرار داده و این سیاست ها را برای یک دوره طولانی تر حفظ کند. بر اساس این گزارش برخی منابع آگاه بر این باورند که بانک مرکزی اروپا قصد دارد در نشست پاییز درباره متوقف کردن برنامه های انبساطی پولی از جمله کاهش خرید اوراق قرضه و افزایش احتمالی نرخ بهره مذاکره کند.

ایالات متحده آمریکا :

فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست خود درماه گذشته نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است. فدرال رزرو در بیانیه منتشر شده تاکید کرده است که برنامه کاهش اوراق قرضه و تراز مالی را به زودی آغاز خواهد کرد. این مساله نشانگر اطمینان مقام های فدرال رزرو نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا است. شاخص ارزش دلار آمریکا پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو به پایین ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. شاخص اعتماد مصرف کننده در اقتصاد آمریکا نیز طی ماه گذشته با افزایش ناچیزی روبرو شده است. ادامه تنش های سیاسی در واشنگتن و آمارهای ضعیف اقتصادی آمریکا موجب شد تا ارزش دلار نیز در برابر ارزهای معتبر بین المللی به پایین ترین سطح در 15 ماه اخیر برسد. به نظر چشم انداز سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا در این شرایط بیشتر از گذشته مبهم و نامشخص شده است. در عین حال جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوییس در اظهارات مهمی در یک کنفرانس مهم اقتصادی این مساله را به روشنی بیان کرده است که سطح نرخ بهره فدرال رزرو در کوتاه مدت کاملا مناسب و منطقی است. اظهارات بولارد شاید یک عقب نشینی آشکار از سوی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تا نشست دسامبر باشد. گمانه زنی ها نشان می دهد که فدرال رزرو امسال 3 بار نرخ بهره را افزایش می دهد و بنابر این احتمال افزایش نرخ بهره تا نشست دسامبر وجود داشته است. این در شرایطی است که فدرال رزرو آمریکا قصد دارد طی ماه های آینده برنامه کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری را آغاز کند. به نظر می رسد مقام های فدرال رزرو در نشست سپتامبر وضعیت سیاست های پولی جدید و نرخ بهره را شفاف تر خواهند کرد و احتمالا برنامه کاهش تراز مالی نیز از همین نشست کلید خواهد خورد. بولارد پیش بینی کرده است که فدرال رزرو آمریکا تا اواخر 2019 میلادی هیچ گونه افزایش نرخ بهره ای نخواهد داشت و این مساله تا زمانی خواهد بود که نرخ تورم نتواند به سطح 2 درصدی افزایش یابد.

عامل اصلی افزایش چشمگیر قیمت طلا در اواخر ماه شمسی گذشته حملات تروریستی در شهر بارسلونای اسپانیا، انتشار آمارهای کمتر از انتظار درآمد شرکت های آمریکایی و تنش های داخلی در آمریکا پس از اتفاقات خشونت آمیز شارلوتزویل بوده است.

اخبار موثر در پیش بینی آینده بازار جهانی طلا : در ماه پیش رو آمارهای اقتصادی جدید ایالات متحده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت ، تداوم آمارهای نامطلوب ماه گذشته می تواند باعث بدبینی سرمایه گذاران فلز گرانبها نسبت به افزایش نرخ بهره در ماه های آتی شود . اخبار سیاسی داخلی ایالات متحده اعم از طرح های ترامپ که در مرحله تصویب ناکام مانده اند و همچنین اختلافات موجود در تیم داخلی کاخ سفید که توام با برکنار شدن برخی از آنها گشته مورد توجه خواهد بود از دیگر سو بحران پیش آمده بین کره شمالی و ایالات متحده و چگونگی مواجهه آمریکا با این معضل تاثیر گذاری شایان توجهی را خواهد داشت .

اوایل شهریور ماه مصادف خواهد بود با نشست جکسون هول ( نشست سران بانک ها مرکزی بزرگ دنیا ) که در آن مواضع و برنامه های  بانک های بزرگ جهان مطرح خواهد شد که به احتمال زیاد برآیندی از مشکلات موجود در سیستم اقتصاد جهانی خواهد بود ، به هر روی در روز های مانده تا این نشست مهم ، سایه ای از ابهام بر برنامه ها و تدابیر سرمایه گذاران بزرگ دنیا سایه افکنده .

تضعیف دلار بیش از این می تواند تقویت بیشتر طلا و دارایی های امن را در پیش داشته باشد ، باید منتظر سیاست های جدید اقتصادی در ایالات متحده و اروپا ، به ویژه کاهش تراز تجاری باشیم تا تاثیر این سیاست ها بر روی تصمیمات سرمایه گذاران بیشتر ملموس گردد .

تاثیر عوامل داخلی در روند قیمت داخلی طلا : در داخل کشور با توجه به تثبیت نرخ دلار در کانال 3800 تومانی و نوسان های سینوسی با دامنه کوتاه آن شاهد تاثیرگذاری کمتر این فاکتور بر روی طلای داخلی بودیم، انتظار می رود هرگونه رشد یا کاهش نرخ دلار خارج از دامنه مذکور باعث تغییر در قیمت طلای داخلی شود . در بررسی عوامل سیاسی داخلی نیز با روی کار آمدن دولت جدید و تغییرات به وجود آمده در حوزه وزارتخانه های سیاسی ، در روز های آینده با ارائه سیاست های جدید اقتصادی ، مسیر اقتصاد کشور روشن تر خواهد شد ، بحث های پیش آمده در ارتباط با کاهش نرخ سود و بهره بانکی نیز به بحثی جدی در تاثیرگذاری بر روی ارز شده است ، اینکه آیا دولت نقدینگی و ارز کافی جهت کنترل بازار را دارد یا خیر ، چگونگی اجرای این امر مطمئنا حیاتی و بسیار تاثیرگذار خواهد بود ، هدایت سرمایه از بانک ها به اهداف دیگر و اینکه این امر به خوبی و با برنامه انجام بگیرد زیربنای اقتصادی سال های آینده خواهد بود ، به هر حال در گیر و دار این تغییرات نرخ برابری جفت ارزهایی همچون درهم و دلار راکد نخواهد ماند و از دید نگارنده این تغییرات همراه با افزایش نرخ دلار خواهد بود .

پیش بینی قیمتی در ماه آینده : در ماه پیش رو به نظر میرسد روابط سیاسی داخلی ایالات متحده و بحران ها منطقه ای درتداوم روند شروع شده تاثیر گذار باشند ولی علی ایحال عامل مهم و تاثیر گذار در روند طلای جهانی همچنان می تواند آمارهای اقتصادی آمریکا و تغییرات نرخ بهره بانک های مرکزی بزرگ جهان باشد ، در این راستا نتایج حاصل از نشست جکسون هول تاثیرگذار خواهد بود .

به نظر میرسد در شرایط فعلی و با عنایت به مشکلات سیاسی داخلی ایالات متحده و آمارهای نامطلوب اقتصادی دو ماه اخیر و در صورت تکرار این آمار در ماه پیش رو  انس بتواند با شکل گیری روند جدید در جهت ورود به کانال قیمتی بالاتر تلاش کند ، در شرایط فعلی افزایش نرخ انس جهانی دور از ذهن به نظر نمی رسد .

لازم به یادآوریست هر گونه اتفاق پیش بینی نشده سیاسی و امنیتی و حوادث طبیعی بزرگ غیر قابل پیش بینی همواره می تواند قواعد و معادلات را در کوتاهترین زمان ممکن به هم بزند 


نویسنده : حسن حسین نیا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۲
حسن حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی