وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

انس طلای جهانی در مهرماه 96 نمودار نوسانی در بازه بین 1260 و 1314 دلاری را برای خود ترسیم کرد ، روز اول مهر ماه 96 مصادف با 23 ماه سپتامبر 2017 با نرخ 1296.61 دلاری کار خود را شروع کرد ، و در ادامه در بالاترین قیمت ، قله 1313.53  و پایین ترین قیمت کف 1260.62  را روی نمودار ساخت و روز 29 مهر مصادف با 21  ماه سپتامبر با نرخ 1280.13 دلار به کار خود پایان داد . در ماه گذشته شمسی انس جهانی طلا شاهد افت تقریبی 1.3 %  نسبت به اول ماه بود .

مروری بر پیشبینی قیمت طلای جهانی در گزارش ماه قبل :

در تحلیل ماه قبل خواندیم که : در ماه پیش رو به نظر میرسد روابط سیاسی داخلی ایالات متحده و بحران ها منطقه ای درتداوم روند شروع شده تاثیر گذار باشند ولی علی ایحال عامل مهم و تاثیر گذار در روند طلای جهانی همچنان می تواند آمارهای اقتصادی آمریکا و تغییرات نرخ بهره بانک های مرکزی بزرگ جهان باشد . به نظر میرسد در ماه آینده خورشیدی با توجه به نتایج تازه ترین نشست فدرال رزرو و همچنین کاهش واکنش های سرمایه گذاران جهانی به رخدادهای شبه جزیره کره شاهد تثبیت انس جهانی طلا در کانال 1200 دلاری و نزول انس طلا نسبت به میانگین بازدهی ماه قبل باشیم .

مختصری از آنچه رخ داده :

در ماهی که گذشت شاهد نوسانات زیادی در طلای جهانی بودیم تنش های سیاسی داخلی و خارجی ایالات متحده بیشترین تاثیر را بر روی روند فلز زرد داشتند .

در روز های ابتدایی ماه گذشته طلا با نوسانات رو به بالا شاهد اوجگیری به کانال 1300 دلاری بود تهدید کره شمالی برای آزمایش بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام موجب نگرانی بیشتر بازارهای بین المللی و افت شاخص سهام شده بود . در عین حال بانک های مرکزی بزرگ جهان مثل اروپا و ژاپن همچنان قصد دارند سیاست های انبساطی پولی را ادامه دهند.

رئیس فدرال رزرو آمریکا در سخنانی تاکید کرد: بانک مرکزی آمریکا باید علی رغم نااطمینانی ها در خصوص وضعیت تورم، نرخ بهره را به صورت تدریجی افزایش دهد و این سیاست را همچنان حفظ کند.

پس از اظهارات یلن ارزش دلار آمریکا افزایش یافت و به بالاترین سطح در یک ماه اخیر رسید. بهره اوراق قرضه آمریکا نیز با افزایش روبرو شد . به این ترتیب به نظر می رسد گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر بیشتر از قبل شده است. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که اجرای برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو نیز به ضرر قیمت جهانی طلا تمام شود.

در گوشه دیگر عالم اقتصاد شاخص سهام اس اند پی 500 طی سه ماه سوم امسال با رشد 3 درصدی روبرو شد . این برای هشتمین سه ماه متوالی بوده که این شاخص با افزایش همراه شده است. قیمت طلا نیز در سه ماه گذشته با رشد بیش از 3 درصدی مواجه بوده است.

 

مک گلون تحلیلگر ارشد واحد اطلاعات اقتصادی بلومبرگ گفت: از دسامبر 2015 میلادی که فدرال رزرو آمریکا سیاست های پولی سختگیرانه همراه با افزایش نرخ بهره را آغاز کرده، عملکرد شاخص اس اند پی 500 و قیمت طلا تقریبا مشابه بوده و هر یک بیش از 20 درصد رشد داشته است . روند صعودی شاخص سهام آمریکا در شرایطی ادامه دارد که انتظارات نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو همچنان وجود دارد و طی هفته های اخیر این احتمال بیشتر هم شده است. افزایش نرخ بهره می تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا در ماه های آینده وارد کند.

در ماه گذشته تازه ترین آمارهای وزارت کار آمریکا بسیار نامطلوب بودو نشان داد که اقتصاد این کشور طی ماه سپتامبر با افت 33 هزار فرصت شغلی روبرو شده که این در 7 سال گذشته بی سابقه بوده است. به نظر می رسد انتشار آمارهای ناامید کننده اشتغال می تواند مانع بزرگی برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو علی رغم سخنان گذشته اعضای فدرال رزرو در نشست دسامبر باشد . اظهارات ضد و نقیض مقام های ارشد فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده سرمایه گذاران بین المللی را بر سر دوراهی قرار داده است .

در حالی که اکثر مقام های ارشد فدرال رزرو آمریکا نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور ابراز امیدواری کرده و از افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر حمایت کرده اند ولی هنوز برخی از مقام های ارشد فدرال رزرو نگران وضعیت تورم هستند.

عوامل یاد شده باعث شد تا روی هم رفته در ماه گذشته شاهد افت بازدهی و افول در نرخ انس جهانی طلا باشیم .

و اما در سه حوزه مهم اقتصاد جهانی یعنی جنوب شرق آسیا ، اروپا و آمریکا مطالب زیر قابل تامل خواهد بود

جنوب شرق آسیا :

در ماه گذشته و حال حاضر تنش مربوط به شبه جزیره کره در کانون توجهات قرار دارد ، اقدامات تحریک کننده پیونگ یانگ همچنان ادامه داشته و تحرکات و جابجایی نیرو در این قسمت از سوی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل به اخبار روزانه شده بود ، روس ها هم اعلام کردند که به اطلاعاتی مبنی بر دستیابی پیونگ یانگ به سلاح قوی تر و تکنولوژی برتر و احتمال انجام آزمایشی دیگر دست یافته اند ، اما همانگونه که در گزارش ماه قبل نیز اشاره شده بود تاثیرگذاری اخبار مبوط به کره شمالی به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد تا زمانیکه اقدامی فراتر از حرف و در وادی عمل رخ دهد که می تواند باعث برهم خوردن بسیاری از معادلات اقتصادی در آن منطقه و بر هم خوردن توازن موجود گردد.

اتحادیه اروپا :

دفتر آمارهای ملی انگلیس قصد دارد روز سه شنبه آمارهای تورم را منتشر کند. پیش بینی می شود نرخ تورم مصرف کننده در انگلیس به بیش از 3 درصد رسیده که بالاترین رقم در 5 سال اخیر است. این مساله موجب تقویت گمانه زنی ها درباره افزایش نرخ بهره خواهد شد. اتحادیه اروپا در ماه گذشته با معضل همه پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا نیز مواجه بود که سرانجام این همه پرسی و نتایج حاصل از آن از سمت اسپانیا به رسمیت شناخته نشد ، البته موضوع مربوط به کاتالونیا می تواند مانند آتش زیر خاکستر بعدها نیز زبانه بکشد که نوعی ریسک سیاسی برای این اتحادیه محسوب می گردد .

ایالات متحده آمریکا :

فدرال رزرو آمریکا تاکید کرده است که برنامه کاهش اوراق قرضه و تراز مالی را از ماه اکتبر و به صورت تدریجی آغاز خواهد کرد. این مساله نشانگر اطمینان مقام های فدرال رزرو نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا است. نکته بسیار حائزاهمیت در آمار اقتصادی ایالات متحده در ماه گذشته مربوط به آمار منفی اشتغال بود که بی سابقه عنوان شد .

اخبار موثر در پیش بینی آینده بازار جهانی طلا :

در ماه پیش رو آمارهای اقتصادی جدید ایالات متحده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت ، از سوی دیگر یکی از زخدادهای مهم ماه پیش رو انتخاب رئیس جدید فدرال رزرو خواهد بود . یکی از مقامات کاخ سفید گفت که ترامپ برای مذاکره درباره این سمت با اقتصاددان دانشگاه استنفورد، جان تیلور دیدار کرده است .

منابع آگاه خبر دادند که ترامپ بر روی لیست کوتاهی کار می‌کند که جرمی پاول، یکی از روسای بانک مرکزی، کوین وارش، یکی از روسای سابق بانک مرکزی، مشاور اقتصادی ارشد ترامپ، گری کوهن، و یلن که دوره او در ماه فوریه به پایان می‌رسد، هم در این لیست قرار دارند . رییس کارکنان کاخ سفید، جان کلی، گفته بود که ترامپ هنوز در حال مصاحبه با افراد مد نظرش می باشد .

ترامپ ماه گذشته به خبرنگاران گفته بود که با ۴ نفر کاندیدای ریاست بانک مرکزی دیدار کرده است و در ۲ تا ۳ هفته آینده در این مورد تصمیم خواهد گرفت. اما این گفته‌های جان کلی، اشاره به زمانی طولانی‌تر از این خواهد داشت .

رییس جدید بانک مرکزی در شرایطی این سمت را تحویل خواهد گرفت که این بانک از سیاست‌گذاری‌های دوره بحران عبور کرده است و اقتصاد درحال تقویت و بیکاری درحال افت است اما تورم همچنان زیر نرخ هدف ۲ درصدی بانک مرکزی قرار دارد .

تاثیر عوامل داخلی در روند قیمت داخلی طلا :

در داخل کشور با توجه به رشد و تثبیت نرخ دلار در محدوده 4000 تومانی و نوسان های سینوسی با دامنه کوتاه آن شاهد تاثیرگذاری بیشتر این فاکتور بر روی طلای داخلی بودیم، انتظار می رود هرگونه رشد یا کاهش نرخ دلار خارج از دامنه مذکور باعث تغییر در قیمت طلای داخلی شود با توجه به طرح مجدد مباحث مربوط به برجام از سوی آمریکا و تحریم برخی از نهادهای کشورمان از سوی ایالات متحده تصور افق روشنتر تا بروز نتایج و رفتار عملی از سوی طرف های مختلف سخت به نظر می رسد ولی پتانسیل رشد دلار با توجه به آنچه سابق بر این بوده دور از ذهن نیست

پیش بینی قیمتی در ماه آینده : در ماه پیش رو به نظر میرسد روابط سیاسی داخلی ایالات متحده و بحران ها منطقه ای درتداوم روند شروع شده تاثیر گذار باشند ولی علی ایحال عامل مهم و تاثیر گذار در روند طلای جهانی همچنان می تواند آمارهای اقتصادی آمریکا و تعیین رئیس جدید فدرال رزرو  باشد . به نظر میرسد در ماه آینده خورشیدی شاهد تثبیت انس جهانی طلا در کانال 1200 دلاری و حرکات سینوسی در نمودار این فلز گرانبها باشیم .  

لازم به یادآوریست هر گونه اتفاق پیش بینی نشده سیاسی و امنیتی و حوادث طبیعی بزرگ غیر قابل پیش بینی همواره می تواند قواعد و معادلات را در کوتاهترین زمان ممکن به هم بزند 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۳۰
حسن حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی