وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

انس طلای جهانی در بهمن ماه 96 نمودار نوسانی در بازه بین 1307 و 1362 دلاری را برای خود ترسیم کرد ، روز اول بهمن ماه 96 مصادف با 21 ماه ژانویه 2018 با نرخ 1346.05 دلاری کار خود را شروع کرد ، و در روز چهارشنبه 19 بهمن مصادف با 8 فوریه در پایین ترین قیمت کف 1307.09 دلار و روز جمعه 27 بهمن مصادف با 16 فوریه 2018  در بالاترین قیمت ، قله 1361.74 دلاری را روی نمودار ترسیم کرد  و در پایان در  تاریخ 30 بهمن مصادف با 19 فوریه سال 2018 با نرخ 1330.22 دلاری به کار خود پایان داد . اعداد مذکور نشان می دهد که معاملات انس جهانی طلا در ماه گذشته با 15.83 دلار افت همراه بوده که نشان دهنده بازدهی منفی 1درصدی بوده است .

مختصری از آنچه رخ داده :

در ماهی که گذشت شاهد نوسانات شدید در طلای جهانی بودیم این نوسانات با شیب تند نزولی در ابتدا و پس از آن با شیب تند معکوس و افت روزهای پایانی توانست خود را در محدوده کانال 1300 دلاری حفظ کند .

 کاهش ارزش دلار و تشدید نگرانی های سیاسی در عرصه بین المللی همچون قبل تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است .  اختلاف رئیس جمهور آمریکا با دموکرات های سنا بر سر قانون مهاجرت و سقف بدهی های دولت موجب شد تا فعالیت های دولت آمریکا در پی کسری بودجه و عدم رای موافق دموکرات ها برای کمک به دولت آمریکا تعطیلی دولت رقم بخورد که با کاهش ارزش دلار شرایط را برای افزایش نرخ انس جهانی فراهم ساخت . در ادامه فرآیند انتقال ریاست فدرال رزرو سنای آمریکا صلاحیت جرومی پاول را به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو تایید کرد و پاول از ابتدای فوریه جانشین جانت یلن شد.
نگاهی کوتاه بر خدمات جانت یلن به اقتصاد آمریکا :
اقتصاد آمریکا در دوره 4 ساله ریاست جانت یلن بیش از 10 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده و نرخ بیکاری نیز به 4.1 درصد کاهش یافته است یعنی پایین ترین رقم در 17 سال گذشته. نرخ بهره بانکی آمریکا نیز در دوره یلن از نزدیک به صفر افزایش یافته است. فدرال رزرو مجبور شده بود تا برای مقابله با تبعات بحران مالی 2007 تا 2009 نرخ بهره را پایین نگه دارد.

جیم ریکاردز تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی در واکنش به افزایش قیمت طلا تاکید کرد: در سال 2018 میلادی باید جنگ تجاری و ارزی بین آمریکا و چین را زیر نظر داشته باشیم. بحران در شبه جزیره کره و استیضاح احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می تواند رویدادهای مهم 2018 باشد . این تحلیلگر ارشد اقتصادی اظهار داشت: اگر دموکرات ها برنده انتخابات میان دوره ای آمریکا شوند، زمینه لازم برای استیضاح ترامپ فراهم خواهد شد. هر گونه نااطمینانی سیاسی و اقتصادی در شرایط کنونی می تواند موجب افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا شود .
در ماه گذشته شاهد نشست مهم اقتصادی داووس بودیم در حاشیه اجلاس داووس، دو اظهارنظر متفاوت از سوی رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده و وزیر خزانه‌داری این کشور، فرضیه‌ ورود آمریکا به جنگ ارزی را تقویت کردند .

"استیون منوچین" وزیر خزانه‌داری ، دلار ضعیف را موجب افزایش فرصت‌های اقتصادی و بهبود تجارت عنوان کرد و از تضعیف شاخص دلار حمایت کرد. بلافاصله پس از این اظهارنظر، واکنش بازار جهانی ارز بالطبع به نزول بیشتر دلار منتهی شد. شاخص دلار ظرف چند ساعت تا ۴۵/ ۸۸ واحد سقوط کرد تا نگرانی از افت بیش از اندازه این شاخص به دونالد ترامپ نیز سرایت کند. دونالد ترامپ بعد از اظهار نظر وزیرش خواستار دلار قدرتمند شد و تلاش کرد اندکی از جو روانی علیه دلار آمریکایی بکاهد .
در ماهی که گذشت آمارهای مثبت اشتغال در آمریکا برای ماه ژانویه منتشر شد که زمینه لازم برای افزایش بیشتر نرخ بهره را فراهم کرده است که این امر شرایط  را برای کاهش مجدد نرخ انس جهانی طلا مهیا ساخت .

اخبار موثر در پیش بینی آینده بازار جهانی طلا :

در ماه پیش رو آمارهای اقتصادی جدید ایالات متحده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت بهبود ادامه دار این آمارها فاکتوری موثر برای پیش بینی درباره افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می باشد  . به نظر میرسد تداوم اختلافات سیاسی داخلی در آمریکا و انتخابات ماههای آینده کنگره و ترکیب جدید آن همچنین بازار موازی و رقیب سرسخت طلا تحت عنوان ارزهای دیجیتال در ادامه باعث تغییرات در نرخ کالای فلز زرد و در عین حال موارد مصرفی آن خواهد داشت .

تاثیر عوامل داخلی در روند قیمت داخلی طلا :

در داخل کشور با توجه به رشد و بازار پرنوسان دلار داخلی در ماهی که گذشت شاهد رشد در نرخ انواع مسکوکات و طلای آبشده بودیم ، دلار داخلی در کمال ناباوری و در پی اختلال های ایجاد شده در بازار آن با تقاضای شدید مواجه شد طرح مباحث سیاسی مانند برجام و مشکلات پیش روی آن به بازار دلار سرایت کرد و این اسکناس خارجی را تا حد برابری یک دلار با 5000 تومان پیش برد ، پس از آن و با کنترل و تزریق ارز توسط بانک مرکزی و همچنین اهرم نیروهای انتظامی توانستند جو متشنج بازار ارز را کنترل کنند و دلار را به کانال 4600 تومان برسانند و همچنین طرح هایی مثل پیش ثبت نام و اوراق مشارکت بانکی را برای کنترل کف بازار و نقدیگی موجود در جامعه به مرحله اجرا دآوردند . به نظر میرسد بانک مرکزی برای کنترل این بازار باید سازوکارهای جدید و موثرتری را اتخاذ نماید ، چرا که در صورت افزایش مجدد شاید کنترل آن سخت تر از ماه گذشته باشد  

پیش بینی قیمتی در ماه آینده : در ماه پیش رو به نظر میرسد روابط سیاسی داخلی ایالات متحده و همچنین آمارهای اقتصادی ایالات متحده عوامل مهم و تاثیر گذار در روند طلای جهانی باشند . در گوشه ای دیگر از بازارهای نوظهور و ارزهای دیجیتا توجه همگانی را به خود جلب کرده اقبال عمومی به این ارزها باعث کاهش توجه به طلا در سطح جهانی و در دنیای سرمایه گذاری می شود.

لازم به یادآوریست هر گونه اتفاق پیش بینی نشده سیاسی و امنیتی و حوادث طبیعی بزرگ غیر قابل پیش بینی همواره می تواند قواعد و معادلات را در کوتاهترین زمان ممکن به هم بزند 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۰۲
حسن حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی