وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی

وب شخصی حسن حسین نیا

!!! می میخورم و تو میکنی بد مستی ............ خاکم به دهان مگر که مستی ربی



در حالیکه بازار حکایت از نرخ فروش سکه توسط صرافی ها در محدوده نزدیک 1600000 تومان و به نرخ 1590000 تومان دارند ، اما آتی سکه در سرسید آخر در محدوده پیرامونی 1680000 تومان در حال معامله می باشد ، این معما یا حکایت از عدم باور رشد قیمت سکه در اهالی بازار آتی سکه دارد و یا اعتقاد به کاهش بودن روند سکه نقدی در روزهای آینده دارد .

به نظر می رسد عدم شفافیت در بازار ارز و چند نرخی ارز در مبادلات بازار ، داشتن درک صحیح از نرخ منطقی برای سکه طلا را سخت کرده ، چرا که از یک طرف دولت ادعای صحیح بودن نرخ دلار تزریقی محدود و بازار مدعی عدم کارایی نرخ گذاری دستوری با تزریق قطره چکانی را دارد ، از دیگر سو با توجه به نرخ های بالاتر دلار در شهرهای مرزی که تاثیر زیادی به دلیل مبادلات تجاری بر نرخ داخلی دارند ، قبول ادعای بانک مرکزی مبنی بر منطقی بودن قیمت گذاری ارز با اما و اگرهای همراه می سازد . 

طرح پیش فروش سکه نیز همراه با طرح های دیگر دولت که به صورت مقطعی در حال اجرا می باشد باعث شده تا شایعاتی مبنی بر نشان دادن چراغ سبز دولت به بازار برای بالا بردن قیمت سکه برای جذابیت بیشتر پیش فروش سکه و جمع آوری نقدینگی از کف بازار به گوش برسد ، البته ناگفته نماند که مطلب اخیر با متن استدلالی برای نرخ گذاری سکه با دلار چند نرخی در تناقض است و از آنجایی که نرخ سایر ارزهای معتبر نیز با برابری دلار با نرخ بالاتر از ارز تزریقی خرید و فروش می شود به منطقی بودن سکه نقدی در نرخ های فعلی صحه میگذارد .

انتظار می رود در صورت عدم تدبیر جدید از سوی دولت در روزهای آتی شاهد تثبیت نرخ های فعلی و واکنش آتی سکه به شرایط بازار باشیم .


حسن حسین نیا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۳
حسن حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی